• E-handelsfokus
  • Posts
  • Axel Johnson ökar ägandet i Dustin och H&M gör miljardvinst

Axel Johnson ökar ägandet i Dustin och H&M gör miljardvinst

Nu kör vi igång med ett nytt format på nyhetsbrevet! Lämna gärna din feedback längst ner i mailet när du läst så fortsätter jag finslipa 😃

🔍 Dagens fokus:

  • Axel Johnson satsar mer i Dustin 🚨

  • Gör bättre videoannonser med Canva för video 🎥

  • H&M rapporterar storvinst 🏦

Axel Johnson investerar ytterligare i Dustin 🚨

Vad har hänt?

  • Axel Johnson-koncernen köpte i förrgår upp 2 000 000 aktier i Dustin, där de sedan tidigare är största ägare.

  • När de nu passerar 30% ägande är de enligt budplikt skyldiga att erbjuda sig att köpa alla andra aktieägares aktier.

  • De meddelar att ett budpliktserbjudande om 28,50 kronor per aktie kommer att lämnas inom kort.

Insikt:

I samband med pressmeddelandet meddelar Axel Johnson att köpet inte motiveras av en ambition att förvärva samtliga aktier i bolaget men det kommer utan tvekan ökas deras inflytelse ytterligare när det kommer till att utforma Dustins strategi framöver.

Dustin publicerade även samma dag deras Q3 rapport som meddelar en ganska oförändrad (men lite mindre) omsättning jämfört med Q3 tidigare år och att EBIT minskat från 140 mkr till 96.9 mkr under samma period året innan. Bolaget förklarar det själva som “Negative growth due to sustained cautious demand” vilket vi ändå kan ge dem. Men Axel Johnson som är tydliga med deras långsiktiga syn på bolaget är nog glada över att se starkare kassaflöden och en bruttomarginal som ökar från 14.3% till 15.3%. Något de förhoppningsvis kan hålla kvar när efterfrågan börjar öka igen.

DAGENS TIPS 📈

Canva för videor

Videoannonser känns som något alla e-handlare vet att de borde ha men det blir ofta alldeles för besvärligt innan det kommer igång och börjar testas. Lösningen när något är jobbigt…? AI såklart.

Igår lyssnade jag på detta avsnitt av Framtidens E-Handel där Aida Jammal från eEquity gav mängdvis med förslag på verktyg som e-handlare kan använda. Ett av dessa verktyg är CapCut.com som påminner lite om Canva fast för videor. Funktionerna inkluderar:

  • Lägg in produktinfo och skapa automatiskt ett manus för TikTok annonser

  • Skapa automatiskt subtitles

  • Mängdvis med templates för videor

  • Ta bort bakgrund på videor

  • Text to speech

Tyvärr tror jag att många av funktionerna endast fungerar på engelska men det finns fortfarande stora användningsområden för svenska e-handlare. Ett liknande verktyg som jag kollar på just nu är pictory.ai. Med lite tur kommer det en uppdatering på hur det är att använda här i nyhetsbrevet efter att jag publicerat lite annonser för ehandelsfokus ;)

H&M överraskar med miljardvinst 🏦

Vad har hänt?

  • H&M rapporterade en överraskande vinst för det andra kvartalet.

  • Företaget ökade försäljningen med 10 procent i juni jämfört med samma månad föregående år.

  • Rörelseresultatet för kvartalet landade på drygt 4,7 miljarder kronor.

  • Detta var cirka 700 miljoner över analytikernas prognoser.

Insikt:

H&M:s överraskande vinst och ökade försäljning visar att företagets ansträngningar för att minska kostnader och förbättra kundupplevelsen börjar ge effekt. Trots en försiktig marknad har H&M lyckats öka sin försäljning och överträffa förväntningarna.

Gott & Blandat 🔗

Snart kommer amerikanare behöva betala av sina studielån igen och detaljhandeln riskerar att drabbas hårdast. Läs mer

Cykeltillverkaren Woom storsatsar i Sverige. Läs mer

Riksbanken höjer styrräntan som förväntat med 25 punkter. Läs mer

Fick du detta mail vidarebefordrat till dig? Gå med du också genom att klicka här.