Vad händer egentligen med Google Analytics?

+ Undvik att fastna i skräpkorgen

Här kommer kvällsläsningen med lite praktiska tips för att göra er GA4 användning säkrare, tillsammans med ett nischat tips för att undvika att alla era nyhetsbrev landar i skräp och att domänen blir svartlistad 🚮

🔍 Dagens fokus:

  • Vad händer med Google Analytics och GDPR?

  • Undvik att fasta i skräpkorgen för evigt

Stora sanktionsavgifter för användning av Google Analytics ⛔️

Vad har hänt?

  • Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) i Sverige har beslutat att fyra företag, Tele2, Coop, Dagens Industri och Cdon, måste sluta använda Google Analytics.

  • Beslutet är baserat på att dessa företag inte uppfyller GDPR-krav i sin användning av Google Analytics.

  • Utöver att behöva sluta använda Google Analytics tvingas Tele2 att betala sanktionsavgifter på 12 miljoner kronor och CDON får betala 300 000 kr.

  • IMY uppmanar att sluta använda Google Analytics

Insikt:

Problemet är att GA samlar in unika användaridentifierare som sedan behandlas utanför EU. Som ett amerikanskt bolag gäller dataövervakningslagar som tillåter landets underrättelseorganisationer att titta på data från EU-medborgare som är lagrad hos amerikanska företag. Något EU inte är ett stor fan av…

Men vad innebär detta för mindre e-handlare?

Först och främst var domen för användning av gamla Google Analytics som vi vet redan har bytts ut mot nya Google Analytics 4 med förbättrade funktioner för datalagring. Det innebär dock inte att du är säker.

IMY ansågs att skyddsåtgärderna för kundernas data som bolagen hade tagit inte hade räckt till och det är inte användningen av Google Analytics i sig som lett till domen. Vad kan du då göra för att skydda dig?

  • Stänga av Google Signals i GA4

  • Stänga av “Advanced Settings to Allow for Ads Personlization” i GA4

  • Överväga andra verktyg som t.ex. Matomo

  • Fortsätta försiktigt och invänta uppdateringar om Data Privacy Framework

  • Söka professionellt råd

DAGENS TIPS 📈

Sluta skicka e-post till “Spam traps”

En spam trap är en e-postadress som används för att identifiera avsändare som inte följer bästa praxis eller skickar oönskad e-post. Spamfällor används ofta för att placera avsändare i skräppostmappen eller ännu värre, blockera all trafik till en viss inkorgsleverantör. De har blivit mer populära de senaste åren och används av större inkorgsleverantörer.

Spam trap adresser kan vara adresser som inte används alls och är skapade av inkorgsleverantörer för att identifiera sändare som antingen har köpt en lista eller skickar ut nyhetsbrev på ett sätt som inte är hållbart. Det kan även vara adresser som tidigare har använts som riktiga adresser men sedan förfallit. Syftet här är att identifiera företag som har misslyckats med att rensa sina listor korrekt.

Att upprepat skicka till många spamfällor kan få din domän att bli svartlistad och leda till att dina nyhetsbrev allt oftare dyker upp i skräpkorgen.

Så hur undviker du det?

Eftersom spamfällor är “döda” adresser kan de aldrig interagera med varken din sida eller dina mail. Segmentera ut adresser som aldrig klickat, besökt sidan, lagt till i varukorg, öppnat mail och klickat mail. Trots att de har fått 5+ utskick från dig. Se sedan till att alltid exkludera dessa adresser eller ta bort dem från din e-post mjukvara helt och hållet och se din domain reputation öka 📈

Gott & Blandat 🔗

Instagram lanserar deras Twitter konkurrent Threads och får över 100 miljoner användare på fem dagar! Läs mer. 

Optimera din sida för snabba SEO resultat. Läs mer.

Fick du detta mail vidarebefordrat till dig? Gå med du också genom att klicka här.